"Plant your own garden and decorate your own soul, instead of waiting for someone to bring you flowers.” Veronica A. Shoffstall

středa 10. září 2008

ACH JJJJJJO



Je mi z toho tak smutno...

Hrozně moc jsem se těšila, že si do nové Národní knihovny v Praze na Letné pořídím průkazku. Budu mít o důvod víc tam jezdit, užívat si město a jeho rozlehlé centrum a k tomu jako třešničku nahoře na špičce krásnou, geniálně neobvyklou stavbu současné architektury.
Vodila bych tam všechny své zahraniční návštěvníky a chlubila bych se jí. Chodili bychom tam na kafe se svým milým, až bych si ho pořídila. A jednou, bych tam zavedla své děti a učila je vnímat osobitý rukopis dobrého architekta a vážit si představitelů, kteří projektu dali zelenou.

Všechny mé sny vzaly za své. Prozatím. Je to ukázkový příklad toho, jak je v téhle zemi stále ještě nemožné povznést se nad minulost a nad svou vlastní malost a zahleděnost, a stát se férovým členem Evropy.

Zahraniční návštěvníci budou dál vzdychat na Hradem a Staromákem a když se mě zeptají, co takhle něco moderního, odvezu je do Brna a navštívíme vilu Tugendhat. Až bude spravená. Nebo jim mám ukázat, jak krásné máme tunely v centrech měst? Spíš bych je vzala do všech těch multi mega super hyper obchodních komplexů... tomu říkám kvalitní kultura...

Vzdávám na dálku hold panu Kaplickému a s obrovským studem za naše představitele se mu omlouvám. Kéž by chtěl ještě jednou zkusit něco postavit ve své rodné zemi, která se k němu stále chová tak macešsky...

Doporučuji k přečtení:
http://www.rozhlas.cz/komentare/portal/_zprava/493179?hodnoceni=1
http://www.novinky.cz/clanek/149261-video-odvolany-reditel-jezek-za-blob-budu-dal-bojovat.html

4 komentáře:

evelina.ta řekl(a)...

V Budějovicích (kde by chtěl žít každý... až na mě) snad bude Kaplického "rejnok"... viz: http://www.tyden.cz/rubriky/kultura/kaplicky-predstavil-budejovickeho-rejnoka_75216.html

eliška řekl(a)...

Tyjo, škoda, že je to tak daleko. Ale co je dvě stě kiláků pro nadšeného milovníka architektury...Až to bude hotové, uděláme tam exkurzi:-)
Nebo že bych se tam rovnou přestěhovala? když tam chce žít "každý"?:-)

eliška řekl(a)...

Ale mohli by takovou strategii zvolit i v Brně. Multifunkční koncertní síň tu potřebujeme jako sůl... další věc, která se řeší už desítky let...

evelina.ta řekl(a)...

... a zapomněla jsem ještě dodat, jak pláču nad chobotnicí já... čím víc to vypadalo bledě, tím víc jsem jí držela palce a brousila si zuby na jedno pracovní okénko někde ve vyšších patrech... na to kafíčku dolu " k ulici" bych za tebou vždycky seběhla :-)))