"Plant your own garden and decorate your own soul, instead of waiting for someone to bring you flowers.” Veronica A. Shoffstall

středa 18. dubna 2012

Placky

Po pár poetických příspěvcích přicházím s prvním ze slibovaných o jídle.
Jak jsem se zmiňovala v článku Půst, nejtěžší je asi najít vhodnou náhražku běžného pečiva. Bezlepkové pečivo je hodně drahé a často obsahuje přísady, které jsou na blacklistu, je tedy otázkou, jak to vyřešit.

Já na to šla přes placky. Zmiňovala jsem se o kuchařce, která velice vyhovuje předepsanému půstu. V této kuchařce je kapitola věnovaná právě různým palačinkám a plackám jako přílohám či náhradám pečiva. Vyzkoušela jsem pohankové a špaldové.

Pohanka je přirozeně bezlepková a je to jedna z nejlepších surovin, která se dá během půstu používat. Vyrábí se v různých formách (celá, lámanka, mouka, kaše,...), každá forma je vhodná k něčemu jinému. Pohankové placky jsem vyzkoušela jako první, ale moc jsem je neochutila a tak výsledek nebyl nejlepší. Kromě toho bylo těsto hrozně lepivé a zadělala jsem jím celou kuchyň. Asi je to o cviku a určitě je zkusím znovu, třeba to bude lepší.

Špalda je odrůdou pšenice, která se na našem území kdysi pěstovala ve velké míře, dokud nebyla nahrazena moderními odrůdami. Z toho vyplývá, že nejde o bezlepkové jídlo, nicméně špalda je považována za velmi kvalitní a přínosnou surovinu, takže jsem se nad ní slitovala. Špaldové placky jsem pekla už třikrát a mohu je jen doporučit. Jsou neuvěřitelně jednoduché na přípravu, pečou se v troubě na papíře a dají se jako příloha použít zcela rovnoprávně k pečivu. A dokonce jsou i dobré (pozor, chuť je subjektivní, tak mě pak nekamenujte:-). V posledním týdnu jsem s nimi i hodně nacestovala a v tomhle ohledu jsou skvělé - nedrobí, nerozpadají se v batohu, dlouho vydrží... když je hlad, jím je samotné.
Obvykle peču dvojité množství, než je uvedeno v receptu, aby mi placky pár dní vydržely. Poprvé jsem koupila hrubě mletou mouku, z té jsou placky sušší a poměrně tvrdé, rozhodně si kupte jemně mletou, ze které vyjdou placky mnohem lépe kousatelné. Hlavní je nepřehnat to s dobou pečení - vevnitř by placky měly být měkké.
Skvělá večeře s plackami: zmražená asijská zeleninová směs, narychlo opéct na olivovém oleji na pánvi, lze přidat čerstvá rajčátka, oregáno. Směs "natřít" na placky, chvíli počkat, aby změkly, a podávat. Fakt dobrota.

Momentálně se chystám vyzkoušet ještě jahelné placky se zelím. A koukám se po dalších vhodných receptech na placky.

První pokus - placky z hrubě mleté špaldové mouky

Zatím poslední pokus - z jemně mleté mouky. Tato placka nacestovala více než 550 km:-)

Nejen Velikonoční dobrota - placky se špenátem a vajíčkem

Žádné komentáře: