"Plant your own garden and decorate your own soul, instead of waiting for someone to bring you flowers.” Veronica A. Shoffstall

pondělí 20. června 2011

Dějepisná

Učení na poslední zkoušku, tématicky absolutně mimo dosavadní učivo - Česká kultura, umění a společnost po r.1945. V rámci opakování z dějepisu jsem si přečetla příslušné kapitoly v učebnici Dějiny zemí koruny České (do r.1993), a neubránila jsem se na několika místech slzám... kolik promarněných příležitostí a ztracených nadějí je v těch padesáti letech.

Události 1968 asi jen umocnily "Mnichovský syndrom" celého národa, který je podle mě pořád pevně zakořeněn... pocit, že se můžeme snažit sebevíc a někdo nás stejně prodá.

Tohle jsou dějiny, které se mají na školách učit přednostně, diskutovat o všech událostech, příčinách a důsledcích. V tomto ohledu by mohli učitelé ovlivnit pocity svých studentů, učit je vyrovnávat se s "ranami dějin" a hledat cesty, jak se na to všechno dívat z jiných úhlů pohledů. Pořád mě děsí představa, že se žáci doteď učí o hrdinných skutcích Husitů bez jakékoli reflexe dopadů těch šílených válek nejen na České země, ale na celou Evropu, a taky vzpomínka, jak jsme pořád dokola probírali úžasné události doby kamenné... :-).

Vlastně jsme nikdy nedošli dál než k začátku druhé světové. Katastrofa, vezmeme-li v úvahu, že jsem druhý stupeň základního vzdělávaání absolvovala dost let po revoluci. Možná se to bere na gymplu... ale co to velké procento dětí, které na gympl nejdou? Jsou odsouzeni k tupé nevědomosti v mnoha základních oborech lidského vědění.

Pak se divme, že takto vzdělaní volí tak, jak volí, věří tomu, čemu věří...

1 komentář:

brněnský drak řekl(a)...

My došli povrchně k roku 68. Ale všechny paleility, neolity a středověk dominovaly.
A pak to do nás hustil jeden fajn mladý učitěl v základech společenských věd ve "státovědě a politologii". Ono by se to dalo řešit jako horizontální průžezové téma ve spol.vědách, literatuře, historii, jazycích.. Jen chtít.